מה צריך לבדוק לפני שמזמינים בית מלון מונגש.

ערן (שם בדוי) פנה בדחיפות אל משרדי אודיסיאה – תיירות מונגשת בבקשת עזרה. וכך סיפר:

"אני אדם מוגבל בניידות ורתוק לכסא גלגלים ידני. תיכננתי לי ולארוסתי חופשה ברומא. את בית המלון בחרתי באמצעות אחד מאתרי חיפוש (בוקינג או הוטלס), ועל מנת לבחור מלון מונגש נעזרתי בפונקציות המצויות באתר שנועדו לצמצם את התוצאות רק למלונות מונגשים עם נגישות לכיסאות גלגלים. הגעתי למלון ברומא וחשכו עיניי : אמנם הייתה מעלית לקומה של החדר שלי ולא היו מדרגות, אבל (וכאן התחילו התלונות) הדלת של החדר היתה צרה מדי, ורק בקושי הצלחתי להשתחל פנימה עם כסא הגלגלים. החדר היה קטן, מה שהקשה עלי מאוד לתמרן עם כיסא הגלגלים, המיטה הייתה גבוהה. בחדר האמבטיה הייתה . . . אמבטיה שאני לא יכול להשתמש בה. למותר לציין שלא הייתה מקלחת לכסא הגלגלים. בכניסה לחדר האוכל הייתה מדרגה קטנה (סף) שאני לא יכול לעבור לבד, והכי גרוע: בכניסה למלון הייתה רק דלת מסתובבת".

ערן הביע את פליאתו איך ייתכן שבאתרי חיפוש "מכובדים" מציגים בית מלון כזה, עם כול כך הרבה אלמנטים לא מונגשים, כאילו היה מונגש, וביקש מאיתנו למצוא לו דחוף מלון אחר, מונגש ומתאים, במרכז רומא?

כמובן שתוך כשעתיים הוא כבר היה במלון החדש שמצאנו עבורו לשביעות רצונו. בנוסף למקלחת רול-אין ומוטות אחיזה היה בחדר גם כסא גלגלים קומוד (commode) לשימושו ואפילו בריכה קטנה ומותאמת לנכים עם כסא הידראולי.  אבל עכשיו הוא יצטרך להתעמת עם אתר החיפוש כדי לנסות לקבל חזרה את כספו. ומה עם כל עוגמת הנפש שנגרמה לו?

בהיעדר הגדרה משפטית ל- "חדר מונגש" או "מלון מונגש" יהיו מטבעם של דברים הרבה מאוד מלונות ואתרי חיפוש שיגדירו את המלון כמונגש או כמותאם לבעלי צרכים מיוחדים, רק משום שיש מעלית לחדר.

אז מה עושים על מנת להבטיח שהמלון שלנו באמת מונגש לכיסא גלגלים ובאמת מותאם לצרכים שלנו?
יש מדינות שיש לגביהן רשימות מסודרות – בדרך כלל מטעם ארגון מקומי לאנשים עם מוגבלויות (לא בהכרח ארגון תיירות) או מטעם מטייל נכה – שדאגו לבדוק אישית מלונות ולפרסם רשימות מפורטות לגבי כול רכיבי הנגישות במלונות המונגשים באותה מדינה.

אבל אפילו אז, עדיין אין שום תחליף להתקשרות ישירה עם המלון. במסגרת השיחה או ההתכתבות עם המלון יש לעמוד על הנקודות הבאות – הכול בהתאם לרמת נכותו של האדם:
1. האם יש מקלחת או רק אמבטיה?
2. האם המקלחת הינה מקלחת רול-אין, כלומר, בגובה רצפת חדר האמבטיה ובלא מקלחון או סף?

    

3. האם יש כיסא קילוח במקלחת (עדיפות לכיסא קומוד)?
4. האם יש מוטות אחיזה מעוגנות בחדר המקלחת הן במקלחת והן מוט ורטיקאלי בצמוד לאסלה?
5. מה רוחב מפתחי הדלתות של החדר, המעלית, חדר האוכל וכו' ומה רוחב הפרוזדורים (רצוי לפחות 75 ס"מ. מדוד      את רוחב כסא הגלגלים או הקלנועית בבית  והוסף עוד 5 – 10 ס"מ לפחות) ?
6. מה גודל השטח הפנוי לצד המיטה בחדר לצורך ניווט עם הכיסא (רוחב פנוי רצוי – לפחות 90 ס"מ)?
7. האם כל שטחי המלון – כולל אלה הציבוריים – נגישים, בלא מדרגות או ספים?
8. אם יש במלון גם ספא או בריכה – מה מידת הנגישות שלהם?
9. האם הכניסה למלון במפלס המדרכה, ואם לא – האם יש רמפה מהמדרכה לכניסה למלון?
10. האם יש דלת כניסה למלון שהיא לא דלת מסתובבת (אלא דלת שזזה אוטומאטית לצדדים או החוצה/פנימה), ואם כן מה רוחב מפתח דלת הכניסה.
11. מה גודל השטח הפנוי לצד המיטה, לצורך ניווט עם הכיסא גלגלים/קלנועית (רוחב פנוי רצוי – לפחות 90 ס"מ)?
12. אם אתם עם רכב – בררו לגבי מקומות חניה לרכבי נכים במלון.
13. רצוי דלפק קבלה מונמך, לפחות בחלקו.
14. אם אתם בין אלה שמתקשים במעבר מכסא הגלגלים למיטה, וודאו שיש מיטות מתכווננות (הכוונה שניתן להנמיך אותם חשמלית או מיכנית לגובה כיסא הגלגלים). ואם אתם זקוקים ל-מנוף (hoist) וודאו שיש הויסט כזה או שניתן לשכור כזה בעיר שבה אתם שוהים.

אל תתביישו לשאול. ייתכן שיהיה לכם נוח יותר לבדוק את הדברים באמצעות מייל למח' ההזמנות של המלון.

דירשו תמונות הן של החדרים (שינה ו-חדר מקלחת/שירותים) והן של הכניסה למלון – מבפנים ובמראה מבחוץ פנימה.

המידע הניתן כאן הינו מידע כללי ואיננו מהווה תחליף לייעוץ. המומחים של אודיסיאה – תיירות מונגשת עומדים לרשותכם למתן ייעוץ פרטני (בתשלום) בימים א' – ה' בשעות 10:00 – 16:00 וביום שישי משעה 10:00 – 12:00

 

 

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה