טיפים לטיול לחו"ל עם מטפל זר/ מטפלת זרה

 

אם אתם טסים לחו"ל יחד עם מטפלת זרה חשוב שתדעו:

כישראלים התברכנו בכך שאנו פטורים מהצורך בהוצאת אשרת כניסה (ויזה) לרבות ממדינות העולם, ובהן כל מדינות אירופה. זו אחת הסיבות לכך שלא תמיד אנו מודעים או זוכרים שהמטפל הזר שלנו – הודי, פיליפיני או אחר – לרוב אינו נהנה מפריבלגיה זו, ולפיכך יש להוציא עבורו אשרת כניסה למדינה שאליה נוסעים, כמו גם אשרת חזרה לישראל.
ככלל אצבע, אזרחי מדינות אלה ואחרות חייבים באשרת כניסה למדינות אירופה. יוצאי דופן הם אזרחי מדינות בריה"מ לשעבר, למשל: מולדבים, אזביקיסטנים וכדו', שככלל פטורים מויזה בעת כניסתם למדינות אחרות של בריה"מ לשעבר.
יחד עם זאת מומלץ לברר מראש את הצורך בויזה באמצעות האתר הבא /www.traveldoc.aero.
תחילה יש להוציא אשרת חזרה לארץ, שאותה ניתן להוציא בקלות יחסית בכל לשכות מינהל האוכלוסין בארץ (בהנחה שהמטפל הזר נמצא ומועסק כאן כחוק).
לאחר מכן יש לתאם מועד לראיון אל מול הקונסוליה הרלבנטית. רשימת הקונסוליות ניתן למצוא כאן.
רבות מהקונסוליות מאפשרות לתאם באמצעות פניה טלפונית. אחרות דורשות פניה במייל או דרך האתר של הקונסוליה/ משרד החוץ של אותה מדינה.
רצוי לפנות לתיאום הראיון לפחות חודש – שישה שבועות לפני מועד הנסיעה , על מנת להבטיח די והותר זמן לקביעת הראיון ולקבלת הויזה.
על מנת לוודא איזה מסמכים נדרש להציג בקונסוליה רצוי לבקר באתר הקונסוליה/ משרד החוץ של המדינה הרלבנטית או לברר מול הקונסוליה טלפונית או במייל. כך תבטיחו לעצמכם צ'ק-ליסט שיבטיח שלא תשכחו אף מסמך.
שימו לב שחסרון איזה מהמסמכים עלול להוביל לדחיית בקשת הויזה שלכם או להקפאתו עד להצגת המסמך החסר.
ככלל, כל הקונסוליות דורשות הצגת המסמכים הבאים:

  • טופס בקשה ממולא וחתום על ידי העובד הזר. שימו לב שהטפסים הם בדרך כלל בשפת המדינה ממנה מבקשים אשרה וכן באנגלית, כך שאם אינכם יודעים אנגלית (או את שפת המקום) תצטרכו להיעזר מראש באחרים לשם מילוי הטופס.
  • הדרכון הזר של המטפל.
  • תמונת פספורט.
  • כרטיסי טיסה/ הזמנת טיסה. עיקר תשומת הלב תהיה לקיומה של טיסה חזרה לארץ.
  • וואצ'ר או אישור מבית המלון בו תשהו, עם שמו של העובד.
  • אשרת חזרה לארץ, רצוי בתרגום לאנגלית.
  • אישור באנגלית מאת חברת הביטוח על הנפקת פוליסת ביטוח נסיעות על שם המטפל ותנאיה.
  • לעיתים נדרשת תעודת יושר מהמשטרה.

כמו כן גם אין חובה לכך, רצוי להצטייד ב:

  • אישור סוכנות ההשמה על כך שהעובד עובד אצלכם כחוק.
  • אישור על קיום ח-ן בנק בארץ, אם קיים.
  • 3 – 6 אישורי משכורת חודשית אחרונים.

בנוסף יש להצטייד בסכום הנדרש לצורך אגרת ויזה. בעוד שרוב המדינות דורשות את תשלום הסכום במטבע ישראלי, קיימות מדינות שדורשות את התשלום במטבע שלהן, ומדינות שדורשות תשלום מראש בכרטיס אשראי באתר או באמצעות שובר בבנק.

מנסיוננו ונסיונם של רבים אחרים, חשוב שהאדם עם המוגבלות או הצרכים המיוחדים יגיע יחד עם העובד לראיון, על מנת שניתן יהיה להתרשם מכך שאכן העובד נוסע על מנת לסעוד ולטפל באזרח הישראלי.
בהתארגנות נכונה מראש התהליך איננו מסובך כלל ועיקר.

פעמים רבות אנחנו נשאלים מה צריך לעשות במקרה של ביקור בכמה מדינות שונות (או אפילו רק טיסה דרך מדינה שלישית) שכולן דורשות ויזה.

לעניין זה קיימת אמנה רב-מדינתית עליה חתומות רובן ככולם של מדינות אירופה. אמנה זו ידועה בכינוייה "אמנת שנגן". לרשימת המדינות החתומות על האמנה ראו כאן.
לעניינינו, האמנה קובעת כי אשרת כניסה לאחת המדינות החתומות על האמנה תכובד על ידי כל המדינות האחרות החתומות. כך, למשל, מי שנוסע לגרמניה, צרפת ושווייץ, די לו שיצטייד בויזה לאחת משלוש מדינות אלה, והוא יוכל לנוע בחופשיות גם למדינות האחרות.
באיזה מהמדינות יש להוציא את הויזה במקרה של טיול רב-מדינתי?
לעניין זה קובעת האמנה כי את הבקשה לויזה יש להגיש אל המדינה בה יהיה עיקר השהות (מבחינת מספר לילות), ואולם בפועל אין אפשרות לבדוק ולאכוף זאת, מה שפותח פתח לנסות ולהגיש בקשה לכול מדינות הביקור (או לכמה מהן) במקביל, ולהוציא לבסוף אשרה במדינה שאישרה אותה הכי מהר וקל.

המידע הניתן כאן הינו מידע כללי ואיננו מהווה תחליף להתייעצות עם מומחים. נשמח לקבל כל תגובה או הערה לתוכן מאמר זה, שנכתב על פי מיטב ניסיוננו.

 

 

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה